بهترین چیزهایی که در محله تاریخی ایوپ استانبول می­توان دید یا انجام داد


ایوپ یکی از مهم­ترین محلات شهر استانبول برای مسلمانان است که بسیاری از مساجد و آرامگاه­های تاریخی این شهر را در خود جا داده است. علاوه بر اهمیت این شهر برای مسلمانان استانبول لازم به یادآوری نیست که بگوییم ساختمان­ها و مناظر این منطقه از شهر نظیر آثار معماری عصر عثمانی یا کافه پیر لوته چگونه چشم گردشگران را به خود خیره می­کنند. در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از  چیزهایی که در این محله تاریخی می توان به نظاره آن­ها نشست و یا چیزهایی را که می­توان در محله ایوپ انجام داد را معرفی کنیم.
محله ایوپ در دماغه طلایی استانبول قرار گرفته است و دقیقا روبروی ساحل دریای سیاه است. این محله در طول چند دهه اخیر به آرامی به یک مقصد گردشگری مبدل شده است اما همچنان ساختارهای تاریخی خود را حفظ کرده است. تاریخ استانبول به دوران پیدایش امپراتوری بیزانس باز می­گردد که همین امر یک سابقه معماری و شهرسازی طولانی را به این محله شهر بخشیده است. به هر حال تا وقتی که ابو ایوب الانصاری در این منطقه از شهر به خاک سپرده شد از آن چنان اهمیتی برخوردار نبود. پس از مرگ ابو ایوب الانصاری سلطان محمد دوم دستور ساخت یک آرامگاه مجلل و مسجد سلطان ایوپ را داد و این آغاز گر روندی بود که به شکل­گیری طیف گسترده­ای از آثار معماری و هنری چشمگیر در این منطقه انجامید. به هر حال از آن زمان تا کنون این آثار تاریخی ارزش و اهمیت بیشتری یافته­اند و همین مسئله محله ایوپ را به گل سرسبد گردشگری استانبول تبدیل کرده است، بگونه­ای که امروزه تمام تورهای گردشگری به مقصد ترکیه بخشی از زمان سفر را به بازدید از جاذبه ­های گردشگری، هتل­ و.... این  ناحیه اختصاص می­دهند.
پس از سلطان محمد دوم، سایر سلاطین عثمانی به ساخت مساجد، تکیه­ها، آب­نماها و قبرستان­ پرداختند به گونه­ای که تمام مقامات عالی­رتبه امپراتوری عثمانی وصیت می­کردند که در این ناحیه به خاک سپرده شوند تا به آرامگاه ابو ایوب نزدیک باشند. در طول دوران طلایی امپراتوری عثمانی، محله ایوپ یکی از پر اهمیت­ترین مناطق استانبول قلمداد می­شد (هر چند در آن دوران خارج از محدوده اصلی شهر قرار داشت).
در قرن­های هفدهم و هجدهم میلادی، محله ایوپ بر عصر انقلاب صنعتی بخشی از اهمیت خود را به علت احداث کارخانه­های صنعتی در دماغه طلایی استانبول از دست و بعد جدیدی یافت . با این وجود این محله از شهر همچنان احترام مذهبی و جایگاه تاریخی خود را در میان مردم مسلمان ترکیه و استانبول حفظ کرده است. به گونه­ای که در حال حاضر بخش عمده­ای از جمعیت این ناحیه شهری را بخش سنتی جامعه استانبول تشکیل می­دهد و همچنان مسجد سلطان ایوپ به عنوان یک محل شاخص برای عبادت (به خصوص در طی ماه مبارک رمضان) معروف است.
به هر حال، در طول چند قرن گذشته اهتمام مستمری برای ساخت و ساز آثار فرهنگی و مذهبی در این محله شهری وجود داشته است که باعث شده است محله ایوپ از نظر تاریخی و هنری به یکی زیباترین مناطق شهر استانبول مبدل شود. اهمیت این بناهای تاریخی به گونه­ای است که در بسیاری از نقشه­های گردشگری از آن­ها به عنوان نمادی برای راهنمایی گردشگران خارجی استفاده می­شود. یکی دیگر از جاذبه­های فرهنگی و تاریخی محله ایوپ کافه پیر لوته است که با پای پیاده می­توان از گورستان ایوپ به آنجا رسید. ریشه نام تاریخی این کافه به قرن نوزدهم میلادی باز می­گردد، زمانی که به افتخار پیر لوته نویسنده فرانسوی این کافه به نام او شد. این کافه دارای یک چشم­انداز پانارومیک خیره­کننده به دماغه طلایی و شهر است و همین مسئله باعث شده است که بسیاری از گردشگران در توراستانبول خود بازدید از این کافه تاریخی و زیبا را در برنامه خود بگنجانند.
حال که با تاریخچه محله مهم ایوپ آشنا شدید بیایید تا چیزهایی را که باید در این محله دید و کارهایی را که باید انجام داد را مرور کنیم: پس از رزرو تور استانبول و ورود به این شهر تاریخی، بازدید از جاذبه ­های گردشگری این محله را در برنامه خود بگنجانید. مهم­ترین جاذبه­ های گردشگری این محله عبارتند از آرامگاه ایوپ، گورستان ایوپ، بازدید از مساجد تاریخی محله و در نهایت پیاده روی در میان این جاذبه ­های تاریخی. مهم­ترین کاری که باید در تور ایوپ گردی خود و سفر به استانبول انجام دهید نیز عبارت است از رفتن به کافه پیر لوته و استفاده از چشم­نواز استثنایی آن به شهر و دماغه طلایی استانبول.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

بهترین جاذبه های گردشگری امارات برای کمپینگ

ده تجربه بی نظیر اکوتوریستی در کوالالامپور